Матеріали учасника І туру
ХХ Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2015»
у номінації «Математика»
Пономаренко Олени Олександрівни
учителя Красноармійського НВК
АНКЕТА
учасника І туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року»
1. Прізвище, ім’я та по батькові: Пономаренко Олена Олександрівна
2. Дата і місце народження: 20.06.1982 р. м. Волноваха Донецької області
3. Який навчальний заклад (заклади) закінчили, у якому році, спеціальність згідно з дипломом:
Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, 2013р., учитель математики
4. Місце роботи (повна назва, телефон закладу): Красноармійський навчально-виховний комплекс м. Красноармійськ м-н «Лазурний», тел. 52 34 88
5 Стаж роботи: загальний 10 років
у тому числі педагогічний 2 роки
6. Кваліфікаційна категорія: «спеціаліст»
7. Звання: немає
8. Державні нагороди, відзнаки (обов’язково рік нагородження): немає
9. Класи в яких викладаєте: 5-7 класи
10. Мова викладання: українська
11. Проблема (тема), над якою працюєте: Впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у роботу вчителя
12. Інноваційні форми роботи та технології, що використовуються: інформаційно-комунікативні, інтерактивні, особистісно-орієнтовні технології
13. Навчальна література, якою користуєтесь у процесі підготовки до уроку:
- науково-методичний журнал «Математики в школі»
- журнал «Математика в сучасній школі»
- ресурси мережі Інтернет такі як: http://www.mon.gov.ua/ru/, http://osvita.ua/ та ін.
14. Авторські видання: немає
15. Ваше педагогічне кредо: «Кожна людина народжується для якоїсь справи» Ернест Хемінгуей
16. Намалюйте (словесно у формі статті в газету від 3-ої особи) свій педагогічний портрет або свою візитну картку:
Олена Олександрівна Пономаренко не одразу потрапила працювати до школи вчителем. На її життєвому шляху їй довелося працювати кіномеханіком, швачкою, художником, секретарем.
Освіту педпрацівника вона почала отримувати у Дніпропетровському національному університеті ім. Олеся Гончара, де познайомилася і вчилася у видатних науковців нашої країни. Зокрема, видатним педагогом університету є член-кореспондент НАН України Моторний Віталій Павлович. Вже на ІІІ курсі вона отримала посаду вчителя математики Красноармійського НВК.
Свою освіту Олена Олександрівна закінчила уже у Мелітопольському державному педагогічному університеті ім. Богдана Хмельницького, отримавши диплом за спеціальністю «учитель математики».
І ось, нарешті, втілилася мрія у життя дівчинки-школярки, що з захопленням дивилась на свого улюбленого вчителя математики Морозову Людмилу Григорівну, що стала для неї прикладом і взірцем. Вона встала до лав вчителів математики міста Красноармійська і кожен день втілює свою мрію у життя.
Опис педагогічного досвіду роботи
вчителя математики
Красноармійського НВК
Пономаренко Олени Олександрівни
Актуальність досвіду
Комп'ютер дає нові можливості для творчого розвитку дітей і вчителів, дозволяє звільнитися від нудного традиційного навчання і розробити нові ідеї, дає можливість вирішувати цікавіші і складніші проблеми. Інші вважають, що всі: і діти, і дорослі — повинні навчитися здійснювати контроль над машинами, не чекаючи того моменту, коли ті почнуть управляти ними. На думку цієї групи людей, уміння користуватися комп'ютером — не що інше, як засіб самозахисту. Проте і прихильники, і противники комп'ютерів переконані у тому, що, здобувши знання про комп'ютери і відпрацювавши навички роботи на них, діти будуть краще підготовлені до життя і здобуття матеріальних благ у цьому мінливому світі.
У сучасному світі, що стрімко розвивається, інформаційні технологічні способи роботи швидко змінюються, наділяючи великою конкурентною перевагою тих, хто використовує нові сучасні інструменти, які пропонують користувачам мережі Інтернет швидкий і спрощений обмін інформацією та спосіб співпраці.
Створення та управління спільнотою учнів дозволяє вирішити наступні освітні проблеми:
- Створення колективної бази знань з навчального процесу, системою пошуку і підпискою. Учні отримують можливість прямого спілкування та обговорення якості навчального процесу.
- Створення ефективних інструментів управління доступом до інформації про останні новини навчального закладу, свіжі навчальні матеріали, заходи і плани.
- Механізм збору і аналізу зворотного зв'язку. Служба підтримки учнів отримує можливість відстеження найбільш часто виникаючих питань і проблемних моментів у обслуговуванні учнів.
Теоретичне обґрунтування досвіду
Розробка комп'ютерних технологій навчання на теренах України почалася в середині 70-х років і розвивалася переважно у вищій школі. Точкою відліку появи нових інформаційних технологій навчання в масовій школі вважається урядова постанова "Про заходи щодо забезпечення комп'ютерної грамотності учнів середніх навчальних закладів і широкого впровадження електронно-обчислювальної техніки в навчальний процес", прийнята 1985 року.
Робоча група під головуванням академіка А. П. Єршова запропонувала на обговорення Концепцію інформатизації освіти, в якій давалося визначення поняттям "інформатизація суспільства", "інформатизація освіти" і впроваджувався термін "нова інформаційна технологія".
Дидактичні проблеми і перспективи використання інформаційних технологій у навчанні досліджувала І. В. Роберт; психологічні основи комп'ютерного навчання визначив Ю. І. Машбіц, систему підготовки вчителя до використання інформаційної технології в навчальному процесі запропонував і обґрунтував М. І. Жалдак. Американському вченому С. Пейперту належить ідея "комп'ютерних навчальних середовищ", на якій базується більшість сучасних навчальних комп'ютерних програм. Він досліджував можливості комп'ютера як засобу для розвитку розумової діяльності школярів.
Впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у роботу ЗНЗ регулюється наступними документами:
- Законом України "Про освіту"
- Законом України "Про загальну середню освіту"
- Законом України "Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки"
- Указом Президента України "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку в Україні".
Провідна ідея досвіду
Провідна ідея досвіду полягає у підготовці учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства:
- інтенсифікація всіх рівнів освітнього процесу, підвищення його ефективності та якості;
- побудова відкритої системи освіти, що забезпечує кожній дитині власну траєкторію самоосвіти;
- системна інтеграція предметних галузей знань;
- розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативних дій;
- формування інформаційної культури учнів;
- реалізація соціального замовлення, обумовленого інформатизацією сучасного суспільства (підготовка фахівців у галузі інформатики та обчислювальної техніки; підготовка користувача засобів нових інформаційних технологій).
Технології досвіду
Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення усяких професійних навиків, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання.
Системи мережевого спілкування, такі як Facebook, Вконтакте, мікроблоги на зразок Twitter, є загальнодоступними. Вчителям слід скористатися таким спілкуванням і раціонально використати соціальну співпрацю в мережах в освітньому середовищі для підвищення мотивації навчальної діяльності учнів. Але для цього слід вивчити переваги і врахувати та передбачити недоліки нового способу взаємодії.
Соціальне навчання - це демократичність в робочому середовищі. Коли застосовується така парадигма, учень може поставити запитання вчителеві, однокласнику, товаришеві або будь-якому користовачу соцмережі, незалежно від статусу обох і бути впевненим, що отримає відповідь по суті. Соціальне навчання - це повна автономність і незалежність учасників. Це звернення до соціуму в момент появи відповідної потреби. Задача сучасного учителя - спробувати створити відповідні умови для ефективного вирішення виникаючих складнощів і надати зручне середовище для розміщення актуальних, в даний момент, питань.
Найбільш точно описує соціальне навчання поняття "just-in-time learning", що перекладається українською, як "навчання за потреби". Це цілий напрям, який має на увазі навчання за конкретною темою саме в той момент, коли в учня виникає потреба в знаннях з певного питання. Лише в цей момент учитель може надати йому необхідну інформацію і дати відповіді на його питання.
Як найефективніше організувати використання соціальних мереж для дистанційних консультацій учнів? Є два варіанти взаємодії вчителя з учнями.
Перший варіант - використання соціальної мережі для дистанційних консультацій (а також спільно з навчальним сайтом школи або вчителя для дистанційного навчання) (Додаток №1).
Другий варіант – використання соціальної мережі для швидкого отримування навчального матеріалу через мережу (за програмою і поза нею).
Вчитель створює групу з дисципліни і на заняттях оголошує учням, що він є учасником соціальної мережі, запрошує учнів стати учасниками цієї групи, а також повідомляє приблизний час, коли він знаходиться в мережі. При цьому учням пропонується декілька різнорівневих варіантів домашнього завдання. Далі учням пропонується під час виконання домашньої роботи, при виникненні проблем, задати вчителеві питання через соціальну мережу.
Також дієвим способом є використання соціальної мережі спільно з сайтом для дистанційного навчання. Залучення учнів та спілкування з ними відбувається так само, як і в попередньому варіанті, але вже в якості ресурсу залучається сайт для дистанційного навчання, посилання на навчальні матеріали в якому розміщується на сторінці викладача.
Це дозволяє вчителю організувати консультації, викласти нові завдання для учнів, перевірити виконані роботи в зручний для себе час, створити ситуацію успіху, обрати індивідуальну освітню траєкторію навчання для кожного учня.
Учні повинні знати, що вчителем буде оцінене не лише виконане завдання, а й їх культура спілкування у соціальній мережі. У перші дні учні прагнуть виконати завдання індивідуально, потім вони починають порівнювати отримані оцінки між собою і через деякий час, це - глобальна конференція між учнями з обговорення різних варіантів відповідей до завдання.
Соціальну мережу доцільно використовувати при дистанційному навчанні під час, наприклад, карантину, хвороби, участі у обласних та міжнародних змаганнях, тощо.
Дистанційне навчання сьогодні набуває особливої актуальності, оскільки з розвитком Інтернету і забезпеченістю учнів персональними комп'ютерами поліпшується обмін інформацією як між вчителем і учнями, так і учнями між собою. Все це сприяє активізації та модернізації процесу навчання.
В рамках мережі доступний широкий функціонал для організації ефективних навчальних процесів, тому що є можливість публікувати інтерактивні статті та відеоматеріали, створювати активний і дієвий зв'язок «учитель-учень» в рамках свого предмету, оперативно вирішувати питання навчальної взаємодії.
Якщо вчитель відправляє учневі навчальні матеріали через мережу (Додаток №2), то учень має можливість їх опрацювати у зручному для нього темпі. Після ознайомлення з теорією, а також після виконання практичної частини, йому можна запропонувати пройти on-line тест з подальшим отриманням оцінки.
Для швидкого обміну повідомленнями в мережі є служба миттєвих повідомлень, де можна задати питання вчителеві і обговорити окремі завдання не тільки з учнями свого класу, але і з учнями своєї паралелі.
Переваги використання соціальних мереж перед навчальним сайтом полягають у тому, що не завжди сайт для навчання є цікавим і відвідуваним учнями. Практика показує, що учнів дуже важко привчити до використання навчального сайту. Тому краще використовувати, як інструмент дистанційного навчання, вже створені і працюючі соціальні мережі, що надають дійсні переваги та більш цікаві учням (Додаток №3).
Під час використання соціальних мереж у вчителів практично не виникає труднощів, а навіть, навпаки, працювати в мережі інтуїтивно зрозуміліше і простіше. Адже вчитель, який є фахівцем у своїй галузі науки, може відчувати певні труднощі при створенні власного або використанні спеціалізованого сайту.
Позаурочна навчальна діяльність учителя і учнів через соціальну мережу допомагає:
- Сфокусувати колективний розум на вирішенні навчальних завдань. Наприклад, до Вас звернувся учень з питанням на яке у вас немає відповіді. Ви має змогу долучити до вирішення цього питання більш компетентного вчителя. Це допоможе спільними зусиллями дати відповідь учневі, підвищити свою компетентність.
- Впорядкувати й оптимізувати створення каналів комунікації між вчителем та учнями в соціальному середовищі спілкування
- Задовольнити потребу учня у самовираженні (Додаток №4).
- Навчити працювати в команді (Додаток №5).
Відомо, що середньостатистична людина проводить в онлайнових соціальних мережах від 5 хвилин до 2 годин на день, кожен п'ятий користувач таких мереж витрачає на це більше однієї години на день. Отже, соціальна мережа, дозволяє вирішувати цілий комплекс завдань, пов'язаних з навчальним процесом і навчанням, створює комфортне середовище для взаємодії з вчителем, друзями, однокласниками, батьками, підвищуючи їх лояльність і покращуючи ефективність співпраці (Додаток №6).
Очікуваний результат педагогічної діяльності
Впровадження в позаурочну діяльність учителя і учня дистанційного навчання та соціальних мереж дає можливість отримати наступні результати:
У вчителя:
- Підвищиться якість і ефективність освітнього процесу
- Реалізується особистісно-орієнтований підхід до кожного учня
- Налагоджується постійний контакт з учнями
- Створюється індивідуальна освітня траєкторія навчання
- Підвищується мотивація в учнів до вивчення свого предмету
В учнів:
- Зростає бажання до навчання( засвоєння навчальної дисципліни відбувається у вигляді гри, змагання, що викликає значний інтерес у учнів до процесу навчання)
- Реалізується принцип «Навчаючись – навчаю». Вивчення навчального матеріалу колективними методами (мозковий штурм, колективне обговорення, що дозволяє підвищити якість знань навіть у слабких учнів)
- Створюється комфортне навчальне середовище. Зростає рівень соціальної задоволеності при контакті: вчитель-учень, учень-учень
- Налагоджується постійний контакт із однокласниками та вчителем
В майбутньому, у міру стабілізації технічної інфраструктури, подальші нововведення в області "педагогічної підтримки" стануть основним напрямком у розвитку системи навчання.
***Натисни на слово ДОДАТОК, щоб викачати його з сервера!